środa, 24 września 2014

Siemię lniane lekiem na całe zło



W związku z tym, że ostatnio testuję w mojej kuchni różne nowinki zdrowotne i wprowadzam wciąż nowe produkty, doszłam do wniosku, że się z Wami tym podzielę. Ten post ma zapoczątkować pewien cykl o zdrowych i wartościowych produktach spożywczych. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu, a przy okazji dowiecie się czegoś ciekawego.

Źródło: Google Grafika
Dziś na pierwszy ogień idzie siemię lniane. Jem je już o jakiegoś czasu, przede wszystkim, by poprawić kondycję moich włosów, ale jak tylko wprowadziłam je do swojej diety, to sprawdziłam co to za delikwent i okazuje się, że to piekielnie zdrowa bestia, która działa zbawiennie na cały nasz organizm.


Ale od początku. Siemię lniane to małe, brązowe nasionka lnu. W sklepach można je kupić albo w postaci całych ziaren, albo w postaci już zmielonej. Ja osobiście kupuję całe ziarna i mielę je samodzielnie w młynku do kawy. W postaci zmielonej dodaję siemię do owsianki albo do sałatek.  Jest to o tyle wygodne ponieważ siemię nie ma specjalnego smaku, więc po dodaniu do czegokolwiek w ogóle go nie czuć. 

Inna opcja spożywania, której ja osobiście nie praktykuję, to zalewanie całych ziaren wodą, co powoduje, że siemię pęcznieje i całość nabiera konsystencji kisielu. Nie mam pojęcia, jak to może smakować, ale podejrzewam, że nie jest to najsmaczniejsza rzecz pod słońcem, dlatego preferuję przemycanie produktu jako dodatek o dań w postaci zmielonej. Ale może Tobie forma kisielu bardziej przypadnie do gustu.

Wartości odżywcze siemienia lnianego

Prawdą jest, że jego główny składnik to tłuszcz, bo na 100g jest go w ziarenkach siemienia aż 42 gramy, jest to jednak jeden z najzdrowszych tłuszczów na świecie, więc nie należy go unikać. Są to przede wszystkim nienasycone kasy omega-3 i omega-6. Omawiany produkt bogaty jest również w błonnik, dlatego wskazany jest dla osób będących na diecie, bo daje uczucie sytości na dłużej. 

Siemię lniane to kopalnia witamin i minerałów. Znajdziemy tu witaminę B1, B6, E oraz spore ilości magnezu, wapnia, żelaza i cynku. Czyli wszystko, czego organizm potrzebuje do szczęścia. 

Właściwości siemienia lnianego

Te małe, brązowe ziarenka mają naprawdę zbawienny wpływ na nasz organizm. Stosowane regularnie obniżają poziom cholesterolu i regulują poziom cukru we krwi. Ponadto dobroczynnie wpływają na przewód pokarmowy, przywracając prawidłową perystaltykę jelit, pomaga też przy biegunka i zaparciach. Mają również działanie przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe.

Zawiera bardzo dużo przeciwutleniaczy, dzięki czemu sprawdza się w profilaktyce nowotworowej. U kobiet zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi, a u mężczyzn na raka prostaty.

Dzięki dużej ilości witamin i mikroelementów korzystnie wpływa na kondycję skóry, włosów i paznokci.


Jak widać więc siemię lniane to idealny produkt spożywczy, który na stałe powinien zagościć w waszym codziennym jadłospisie. Uważajcie tylko, żeby nie przedobrzyć, bo siemię ma niestety dość dużo kalorii, z uwagi na wysoką zawartość tłuszczu, ok. 500kcal w 100g, lepiej więc ograniczyć się o 2-3 łyżek dziennie. Zapewniam Was, że to z pewnością wystarczy, by po kilku tygodniach regularnego stosowania poczuć dobroczynne właściwości tych niepozornych nasionek.

9 komentarzy:

  1. Ja piłam śmiemię lniane na żołądek:D

    OdpowiedzUsuń
  2. A co można robić z siemienia ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja, mielone siemię dodaję do czego tylko się da np. do owsianki czy sałatek. Wiem też, że można zalać całe ziarna wrzątkiem i powstaje taki kisiel, który można zjeść, ale nie próbowałam, bo wątpię, żeby to było dobre w smaku;P. Forma kisielu za to, ma lepsze działanie na układ trawienny.

      Usuń
  3. Heh, moje babcie i prababcia również wcinają siemię lniane z ciepłą wodą na zaparcia. Ponoć pomaga. Nie słyszałam o tylu zaletach, o których Ty piszesz :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Siemie lniane to podstawa moich śniadań z serkiem wiejskim albo jogurtem naturalnym. Ja dodaje je w formie nasion. Raz próbowałem zalać je wrzątkiem ale niestety smak nie był zbyt dobry. Często też dosypuje je do porannej owsianki razem z nasionami Chia. DBAM O FIGURĘ

    OdpowiedzUsuń
  5. nie sądziłam, że siemie ma aż tyle właściwości i to tak różnorodnych... :) chyba przekonałam się do niego i zacznę jakoś wprowadzać w swój jadłospis od czasu do czasu :) pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. to fakt, siemię jest dobre jeśli mamy problemy z układem trawiennym. u mnie w domu dosyć często się stosuje, razem z lnem zresztą :) każdemu polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety przy problemach z żołądkiem i trawieniem jestem zmuszona stosować siemie lniane. Nie jest jakieś cudowne w smaku, ale można się przyzwyczaić.

    OdpowiedzUsuń
  8. Super :)
    http://fitella.blogspot.com/
    Zapraszam serdecznie 
    Dieta fit ♥

    OdpowiedzUsuń