środa, 29 czerwca 2016

12 sposobów na okiełznanie lęków



Źródło: www.pixabay.com

Zacznijmy od najbardziej rozczarowującej informacji, a mianowicie, że lęków nie da się pozbyć. Strachy i lęki jako jedne z podstawowych emocji towarzyszą nam przez całe życie i wbrew pozorom wcale nie są takie nieprzydatne. Pocieszający jest jednak fakt, że z pewnością możemy lęki oswoić, zmniejszyć i nauczyć się z nimi żyć w zgodzie. 

 
Na wstępie powiedzmy sobie jasno: każdy się czegoś boi. Nawet te najbardziej charyzmatyczne jednostki, które widzisz na co dzień w telewizji, nazywane potocznie ludźmi sukcesu w przeróżnych dziedzinach, one równe mają swoje lęki. Nie jest sztuką się nie bać, sztuką jest stawiać czoła swoim lękom. Tylko dzięki temu człowiek się rozwija, poznaje siebie, buduje poczucie własnej wartości i osłabia wcześniejsze, tak wielkie strachy. Nie wyrzucaj więc sobie, że się boisz, bo to naturalne, gorzej jeśli nic z tym nie robisz, bo unikanie nie rozwiązuje problemu, wręcz przeciwnie, sprawia, że lęk się potęguje i blokuje Cię coraz bardziej i uniemożliwia życiowy rozwój oraz codzienną radość.

Strach to nic złego. To jest emocja, którą czasem odczuwa każdy z nas, jedni częściej inni rzadziej, ale uwierz mi, naprawdę każdy. Lęk bowiem, to wbrew pozorom bardzo przydatna emocja. Informuje nas o jakimś zagrożeniu, wyostrza zmysły, pozwala szybko ocenić czy należy walczyć czy uciekać. Problem tkwi w tym, że w dzisiejszych czasach zbyt dużo sytuacji wzbudza tę naszą pierwotną reakcję. Organizm zadziała dokładnie tak samo w sytuacji, gdy ktoś Cię zaatakuje na ulicy oraz w momencie wystąpienia publicznego (o ile się tego boisz).Różnica jest taka, że tylko w przypadku ataku grozi Ci faktyczne niebezpieczeństwo i uczucie strachu jest tu jak najbardziej adekwatną reakcją, która pozwala szybko oszacować czy warto się postawić napastnikowi czy lepiej uciekać, czy wzywać pomoc. Natomiast w sytuacji wystąpienia publicznego obiektywnie nic Ci nie grozi, nie ma zagrożenia życia ani zdrowia, a mimo to organizm potrafi wysyłać podobne sygnały. Dlatego też obecnie uważamy lęki za tak uciążliwe, gdyż utrudniają nam normalne funkcjonowanie w społeczeństwie, nie pozwalają nam cieszyć się pełnią życia i sprawiają, że nasze reakcje są nieadekwatne do sytuacji. Istnieje jednak kilka prostych, chodź nie łatwych wskazówek, których zastosowanie pomoże Ci oswoić twoje lęki.

Na początku zaakceptuj swój lęk

Zauważ, że się czegoś boisz i daj sobie zgodę na to, że właśnie teraz odczuwasz taką emocję. Nie karć się za to, że to głupie bać się np. psów, po prostu zaakceptuj, że Ty tak masz. Nie skupiaj się jednak przesadnie na swoich odczuciach, bo to tylko spotęguje strach. Uświadom sobie lęk i pozwól sobie go przeżywać. Zaakceptuj, że to się właśnie dzieje w tym momencie i nie czyń sobie wyrzutów, nie próbuj go tłumić.

Pamiętaj, że nie jesteś swoim lękiem

To jest bardzo sprytna technika, pozwalająca się zdystansować do tego, co w danej chwili czujemy. Zdanie sobie sprawy, że nie jesteśmy emocją, którą w tym momencie odczuwamy jednocześnie ją osłabia. Pomyśl o tym, jak ulotne są emocje, pojawiają się i znikają, powodowane przeróżnymi sytuacjami życiowymi. Jeżeli uzmysłowisz sobie, że twój lęk za jakiś czas minie, przywrócisz sobie kontrolę nad nim i zmniejszysz jego oddziaływanie na Ciebie. 

„Bój się i działaj”

To jest właściwie jedyna słuszna rada na walkę z lękiem. Musisz sobie uświadomić, że twoje lęki osłabną tylko wtedy, kiedy się z nimi skonfrontujesz, kiedy wyjdziesz ze swojej strefy komfortu i zaryzykujesz. Jeśli np. boisz się wystąpień publicznych, to niestety, zmartwię Cię, nie przestaniesz się ich bać, nie występując publicznie. Nie musisz jednak od razu przemawiać na stadionie przed milionową publicznością, ale możesz walkę ze swoim strachem rozłożyć na mniejsze etapy. Spróbuj na początek wystąpić przed swoimi najbliższymi czy przyjaciółmi, wśród których czujesz się bezpieczniej, z czasem możesz zacząć zabierać głos w klasie podczas lekcji, czy w trakcie zebrań w pracy. Gdy poczujesz się pewniej zgłoś się do przedstawienia prezentacji, referatu czy omówienia raportu. Gdy krok po kroku zaplanujesz swoje postępowanie i faktycznie będziesz regularnie podejmował kolejne wyzwania, po jakimś czasie stwierdzisz, że wystąpienie przed grupą osób nie stanowi dla Ciebie problemu, że oswoiłeś, a nawet przezwyciężyłeś swój lęk. Sedno tkwi w tym, że gdy zaczynamy przełamywać własny strach, okazuje się, że to co uroiliśmy sobie w głowie, tak naprawdę przerosło o jakieś 1000% rzeczywistość. I zaczynamy się dziwić, czego myśmy się tak właściwie bali. 

Pamiętaj, że inni nie wiedzą, że się boisz

Chyba, że im o tym powiesz. A czasem warto, bo gdy ujawnisz to, co naprawdę czujesz, twoje napięcie spadnie. Często też spotkasz się ze zrozumieniem ze strony drugiej osoby, która na pewno też się paru rzeczy boi. I nie chodzi o to, by traktować strach jak wymówkę, np. podczas egzaminu ustnego.  Przyznanie się do tego, co czujesz czyni cię bardziej autentycznym i wzbudza w ludziach wyrozumiałość. Gdy np. czujesz, że podczas egzaminu myśli plączą Ci się tak, że nie wiesz jak się nazywasz, powiedzenie, że się stresujesz i potrzebujesz chwili, by zebrać myśli może Ci bardzo pomóc.

Wspieraj siebie

Pamiętaj, że walka z lękiem to trudne wyzwanie i długotrwały proces, dlatego musisz doceniać siebie i chwalić na każdym kroku. Traktuj siebie tak, jakbyś traktował trzyletnie dziecko, które dopiero uczy się przezwyciężać swój strach. Mów sobie miłe rzeczy, chwal się i nagradzaj. I za żadne skarby nie wymagaj od siebie za dużo, nie karć się, nie skupiaj się na porażkach. Uczysz się czegoś zupełnie nowego, zmieniasz swoje nastawienie i sposób działania, a to jest duże wyzwanie, i za samo jego podjęcie powinnaś być z siebie dumna. 

Pozwól sobie na porażki

Bo będzie ich dużo. Daj sobie prawo do błędów, bo każda zmiana ich wymaga. Bez potknięć niczego się nie nauczysz. Nie wymagaj od siebie, żeby pierwsze wystąpienie publiczne było idealne. Nawet jeśli będziesz się jąkać i mówić za cicho nie gań się za to, wręcz przeciwnie, doceń i pochwal, że przełamałeś lęk. Sam fakt, że podjęło się wyzwanie jest wielkim osiągnięciem. Wyciągnij wnioski na przyszłość, przeanalizuj błędy, pomyśl o tym, co można poprawić, by następnym razem było lepiej i pamiętaj, że z każdą próbą będzie bliżej ideału.

Wsparcie bliskich

To jest element nieodłączny podczas wszelkich naszych działań. Kochające i wspierające osoby zawsze dodają nam skrzydeł i popychają do przodu, wierzą w nas, nawet jeśli my sami w siebie nie wierzymy. Powiedz więc o swoich zmaganiach komuś bliskiemu, komuś, komu możesz zaufać i kto będzie wiedział jak ważne jest dla Ciebie opanowanie swojego lęku. Ta osoba wysłucha Cię w chwilach zwątpienia, da wsparcie i pomoc, gdy będzie Ci ciężko. 

Medytuj

To jeden z praktyczniejszych sposobów, który pozwoli Ci wyciszyć umysł i zharmonizować emocje. Osoby praktykujące regularnie medytację, podkreślają, że poziom ich lęku i strasu znacznie się obniżył. Medytacja pozwala na chwilę zapomnieć o rzeczywistości i dosłownie wyłączyć umysł, odciąć go od nadmiaru bodźców. Jest to także świetna praktyka, która uczy nie identyfikowania się z negatywnym emocjami i myślami. Pozwala zostawić je poza sobą. W Internecie można znaleźć wiele informacji na temat medytacji. Znajdź odpowiednią formę dla Ciebie i zacznij regularnie stosować.

Oddychaj

Oddech ma szczególny wpływ na nasz układ nerwowy. Świadomy, głęboki i swobodny pozwala przywrócić spokój i przejąć kontrolę nad własnym ciałem. Dotlenia też całe ciało i mózg, przez co myślimy jaśniej. Gdy czujesz, że ogarnia Cię lęk spróbuj przejąć kontrolę nad oddechem, oddychając powoli i głęboko, aż do przepony. Poczuj jak oddech wypełnia całe twoje ciało, a z każdym wydechem stres staje się coraz mniejszy. Przeróżne techniki oddechowe i relaksacyjne także można znaleźć w Internecie.

Uprawiaj sport

Aktywność fizyczna to doskonały sposób na rozładownie lęków, stresów i napięć, a także świetna metoda na budowanie wiary w siebie i własne możliwości, która pomaga w konfrontacji z wyzwaniami dnia codziennego. Regularna aktywność fizyczna nie tylko poprawi twoją kondycję i wygląd, ale sprawi, że poczujesz się pewniej w swojej skórze. Da Ci  także większe poczucie sprawczości i wpływu na własne życie. Wytrwałość w sporcie buduje poczucie własnej wartości i przekonanie, że potrafimy sobie poradzić z różnymi problemami, a w tym, w rzuceniu wyzwania własnym lękom. Wybierz sport, który Ci najbardziej odpowiada i uprawiaj go regularnie. Po kilku miesiącach zauważysz pozytywne zmiany w Twoim nastawieniu do świata, ludzi i siebie. Poczujesz także zdecydowany przypływ energii i endorfin, które obniżą poziom lęku oraz zwiększą odczuwanie radości na co dzień. 

Dbaj o siebie

I mówiąc to, mam na myśli aspekt zarówno psychiczny jak i fizyczny. Jedz zdrowo, wysypiaj się, spaceruj, przebywaj dużo na świeżym powietrzu, otaczaj się życzliwymi ludźmi, sprawiaj sobie przyjemności, miej hobby. Zadbaj o swoje życie i zatroszcz się o siebie. Kochaj siebie i traktuj się, jakbyś był swoim najlepszym przyjacielem, który chce dla Ciebie jak najlepiej. Nie każ się, nie myśl o sobie źle, chwal się i doceniaj, motywuj się i bądź wdzięczny za wszystko co masz.

I pamiętaj „małe kroczki”, ale codziennie

Bądź wytrwały i cierpliwy, w swoich poczynaniach. Nie pozbędziesz się lęków z dnia na dzień. To jest proces, który może potrwać miesiącami a nawet latami. Nie zniechęcaj się. Jeśli masz wątpliwości czy poradzisz sobie sam, to zwróć się po pomoc do specjalisty albo zacznij uczęszczać na grupę wsparcia, gdzie zobaczysz, że ludzie borykają się z naprawdę różnymi problemami. Jeśli oni potrafią sobie z nimi radzić, to ty też potrafisz, tylko daj sobie czas, miłość i wsparcie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz